CURSURI: Sâmbătă - Duminică

Marți - Vineri 9.00 - 18.00

Contact: 0744-759-070

 

Adolescenții nu citesc?

– Mihai al meu nu citește! Nu vrea să citească nimic. Urăște să citească!

– Câți ani are?

-15.

Foarte mulți părinți se plâng că adolescenții au alte preocupări, mai puțin să-i vadă cu o carte în mână. Copiii și adolescenții au motivele lor pentru care ”nu citesc”. 

Cum văd părinții ”problema” cititului?

1. ”Noi citeam, trebuie să citească și el”. Nu contează cum. Trebuie. ”Pentru că doar cititul de calitate îți dezvoltă creierul.” Și copiii noștri sunt oameni. Cum noi am putut să citim, așa trebuie să poată și ei.

2. ”Este foarte bine că li se spune ce și cât trebuie să citească. Altfel n-ar citi nimic. E bine că sunt controlați dacă au citit.” Cititul, dacă nu vine ca o plăcere din interior, trebuie controlat. Nu ne putem baza pe bunele lor intenții. Și e excelent că se ocupă cineva de asta.

3. ”Adolescenții trebuie să citească pentru cultura lor generală. Măcar cărțile esențiale. Și chiar dacă li se par plictisitoare.”

Cultura generală înseamnă cărțile esențiale. Ele trebuie citite. Le sunt necesare în viață.

Cum văd tinerii ”problema” cititului?

1. Nu văd cititul ca fiind o problemă. Ei cred că citesc destul și nu-și înțeleg părinții că fac așa mare caz din asta.

2. Le place să aleagă ce să citească.Stilurile de scris și mentalitățile au evoluat. Citesc lucruri actuale și pe care le consideră folositoare acum, astăzi. Figurile de stil și cititul de dragul cititului nu este pentru ei.

3. Citesc zilnic chestii ”cool” pe care le împărtășesc cu prietenii. Ce poate fi mai ”cool” decât să citești ceva interesant și sa poatezi apoi pe rețelele de socializare. Imaginea lor publică se formează din ceea ce postează.

4. Asociază cititul cărților obligatorii cu ”a fi tocilar”. Cine își face temele zilnic și citește tot ce i se cere? Cine ridică mâna primul când profesorii întreabă ceva dintr-o carte? Social este o distanță mare între ”tocilarii clasei” și ei. Ei se simt mult mai evoluați. Cred că înțeleg mult mai bine viața și lumea în comparație cu ”tocilarii care traiesc din cărți”. Nu se vâd și nu s-ar accepta în postura de ”tocilari”.

5. Dacă sunt atrași în mod deosebit de o carte, au dispoziția de a depune efortul fizic și mental pentru a o termina.Câti adolescenți au citit Baltagul? Câți au citit, de exemplu, Amurg sau Luna plină? Cate pagini au, comparativ? Le place să citească cărți care adresează o nevoie a lor. Le place să citească acele cărți care sunt și ecranizate. Filmul ”vinde” cartea. Și, dacă au interesul, citesc.

6. Au o încărcare de activitati prea mare și își găsesc greu momentele de liniște în care să citească. Și aici revenim … copiii și adolescenții au motivele lor pentru care ”nu citesc”.

Când ar trebui să citească?

E o problemă de decizie pentru ei. Când ar trebui să citească? Pentru că au un program intens, nu vor rata momentele de relaxare pentru o carte în detrimentul prietenilor. Sa fie cu prietenii este o nevoie mai mare decât a citi. Alte momente? Nu mai pare să fie vreo deosebire între un adult și un copil când vine vorba de citit. Cititul fracționat, ”în fugă”, este un concept cunoscut tuturor.  

Nu există tânăr care, apriori, să nu vrea să citească. Din contră. Citesc mult, cu mult mai mult decât citeam noi, generațiile fără net. Și citesc din mult mai multe domenii de interes. Citesc enorm pe net. Sunt consumatori de cunoaștere

Dacă-i inspiri cu un subiect, cu certitudine vor dori să afle tot. Pentru că cititul este despre a afla lucruri. Să citești înseamnă să ai curiozitate. Iar curiozitatea este o emoție. Ea nu lipsește niciunui adolescent. Oamenii se nasc curioși și așa rămân toată viața lor. Vor să afle povești interesante. Vor să împărtășească ideile între ei.

De fapt, toți tinerii citesc …

Din perspectiva asta, pentru că lucrăm cu adolescenți în programele Success Academy, pot spune că nu am întâlnit un singur tânăr adolescent care să nu citească. Toți citesc și vorbesc cu efervescență despre subiectele incitante.

Astfel ne-am dat seama că problema copiilor nu este ”ne-cititul”, ci interesul lui pentru un subiect anume și menținerea în timp a motivației pentru interesul respectiv. Și din păcate aici suferă toți. Dacă un film îi poate crește masiv interesul, cartea îi va satisface complet nevoia de cunoaștere. Exemplele sunt nenumărate. Și mă întreb dacă noi, părinții, mai știm cum să-i atragem pe tineri în subiecte captivante. Dacă mai știm să comunicăm pe limba lor și pe baza nevoilor lor? Dacă nu cumva le cerem ceva ce noi nu mai facem demult? <

Cum facem un tânăr adolescent să citească?

1. Il ducem la film :)) sau îi vindem noi subiectul. Să-l spunem că are de citit cartea X nu este ”vânzare”. Vânzare înseamnă să prezint atractiv subiectul, să îi povestesc pe scurt intriga, să-i prezint un personaj ”cool”, să-i spun o informație nespusă. Să-l fac curios. Nevoia de complet a minții îl va determina să citească mai mult.

2. Generarea de subiecte casnice pe teme din cărți. Cu sau fără implicarea directă a tânărului adolescent. Povestirea unei situații și problematizarea unor acțiuni viitoare vor crește curiozitatea. O carte ”aruncată” pe comodă și un mesaj simplu către partenerul de viață, s-ar putea să-l incite să o deschidă.

3. Cititul acasă trebuie să fie o practică. Adolescentul se mândrește cu un părinte care citește. Nu poate fi mândru de tatăl care se uită la ”acces direct”.

4. Când îi prinzi prietenii, generează discuții ”inteligente”. Problematizează, le place foarte mult. Sugerează-le unde găsesc soluția. Poți face un joc cu ei. Chiar cu premii. Vei naște curiozitate în grup și îi vei face să citească. Ajungi să controlezi, încet-încet, mediul de prieteni. Și îi crești astfel mândria față de tine. În general, adolescenții când vorbesc despre părinți se simt ușor jenați. De ce oare?Care este cheia?

Care este cheia?

Să ajuți un adolescent să-și definească interesele și să-și mențină motivația pentru interesele lui este cheia dezvoltării lui ulterioare și, indirect, a cititului. Cititul nu este scop în sine. Este mijloc spre obținerea unei cunoașteri. 

Și cred că aici avem un rol cu toții, ca părinți, și în mod specific, noi, ca Academie: SĂ-I INSPIRĂM!

Reguli de citit pentru adolescenți:

1. Subiectul să fie ”cool”! Cum facem ”Moara cu Noroc” să fie cool?

2. Subiectul să fie actual! Ce e actual la ”Alexandru Lăpușneanu”?

3. Subiectul să adreseze o zonă de interes, o nevoie. ”Enigma Otiliei” poate adresa vreo nevoie a tinerilor?

++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Te invităm pe www.SuccessAcademy.ro pentru a găsi detalii despre programele noastre de dezvoltare personală și leadership create special pentru copii și adolescenți.

Formăm noi grupe Success Academy. Te poți înscrie acum la un DEMO gratuit împreună cu copilul tău. Vino să vezi cum lucrăm și cum transformăm ”imposibilul” în posibil.

Pentru că facem ce școala nu face. Pentru a fi in contact permanent cu noi și articolele noastre, dă un like paginii Success Academy de pe Facebook

prezentare companie scoala leadership antreprenoriat dezvoltare personala adolescenti
Comments are closed.
Program

  • Luni9.00 - 18.00
  • Marți9.00 - 18.00
  • Miercuri9.00 - 18.00
  • Joi9.00 - 18.00
  • Vineri9.00 - 18.00
  • Sămbătă9.00 - 18.00
  • Duminică9.00 - 18.00
Traineri

Ovidiu Atanasiu

Consultant Learning Design

Amada Bălțățeanu

Consultant Leadership Training

Mirela Ursu

Consultant English Training