”- La ce liceu o să intri?
– Nu știu. Să văd ce medie obțin și apoi văd cum mă distribuie softul.
– Păi…, ești OK cu asta?
– N-am ce să fac…”
Am antrenat mii de oameni să-și crească performanța profesională, dar cu o atitudine de acest fel nu mă mai întâlnisem. Era ceva în neregulă aici. Este anormal ca un copil serios, care se pregătește intens – de peste un an de zile, să aibă atitudinea asta cu 2 luni înaintea examenului. M-am decis să aflu mai mult. Ce am descoperit avea să se transforme într-o practică pe care am implementat-o în Academie.
Pentru a face performanță (se aplică în orice domeniu) ai nevoie de 4 lucruri. Primul, să știi foarte clar ce obiectiv ai. Să știi exact, milimetric, unde vrei să ajungi. Al doilea lucru important este să ai o motivație de fier. Niciun campion mondial nu a ajuns cu medalia de gât fără să-și fi dorit. Nu există campioni din întâmplare. Trebuie să aibă o motivație constantă de a obține ce și-a propus. Al treilea ingredient al performanței este abilitatea de a face lucrul respectiv. Abilitatea de a trage la poartă, dacă vorbim de sport. Sau abilitatea de a rezolva o problemă matematică, dacă vorbim de tinerii aflați față în față cu examenul de capacitate. Și nu în cele din urmă, al patrulea lucru este autocontrolul. Este plin internetul de super-sportivi care ratează incredibil în condiții de maxim stres. Sau povești despre copii care ratează un examen ca urmare a incapacității de a se concentra.
Istoria începe în 2017
Am lucrat atunci cu 19 tineri aflați în prag de examen. Eram la finalul lui aprilie și, într-o discuție informală, un tânăr îmi spune că cea mai mare problemă a lui este lipsa de focus pe ce are de făcut. De aici decurg greșelile pe care le face. Din neatenție. Am întrebat cine mai are problema asta și am văzut mai mult mâini ridicate în aer. Le-am propus să ne întâlnim în afara programului pentru a discuta. Peste 3 zile știu că am avut prima sesiune. Primul lucru a fost să mă asigur că știu cu toții la ce liceu vor să intre. Aici a fost prima mare surpriză. Într-o proporție covârșitoare habar nu aveau. Așteptau rezultatele și distribuția. Nu te poți pregăti pentru ceva fără să știi unde vrei să ajungi.
Și primul pas a fost să lucrăm la obiective
Să trecem de la obiective vagi – ”să fac maximum” sau ”să iau cele mai bune note posibile”, la ”mă duc să-mi iau locul în Lazăr”. Pentru că da, cu motivație și antrenament poți ajunge acolo. Cu greu și neîncredere am reușit să le smulg dorințele și preferințele. Să le transformăm în obiective demne de luat în seamă. Un obiectiv ambițios te motivează. Dacă știi direcția, dar nu vezi obiectivul, motivația se tranformă într-o naivă curiozitate.
În sesiunea următoare am avut parte de o nouă surpriză. I-am întrebat care este nota minima pe care o iau la mate/română în acest moment, indiferent de moment, context etc. ”Dacă la 2 noaptea te trezesc din somn și îți dau un test de examen, care este nota minima sub care nu poți să te duci?” Din 19 tineri, doar 2 au putut să-mi furnizeze informația. Ceilalți mi-au spus: ”Depinde. Sunt teste la care iau 9.20, altele la care iau 9.60, dar am avut și teste la care am luat 8.75.”.
Performanța este un proces și nu un moment
Un pas important în antrenamentul pentru perfomanță este să-ți știi exact nivelul de performanță. Nivelul de performanță este dat raportarea la un standard de performanță (nota) și de constanța în timp a rezultatului. Performanța este un proces și nu un moment cum consideră marea majoritate a lumii.
Halep a obținut o performanță la… Nu, Halep este performantă de nu știu cât timp pentru că este peste standardul fixat de performanță. Dacă standardul este să fie în primele 5 jucătoare ale lumii putem să vorbim de performanță în ultimii ani. Performanța înseamnă că îmi conștientizez nivelul actual și să știu exact la ce nivel trebuie să ajung pentru a intra la Sava, sau Lazăr, sau Spiru sau… orice liceu pe care mi-l doresc. Nivelul liceului plus marja de eroare devine standardul meu de performanță. Cu nivelul de performanță trebuie să mă lupt. Dar, dacă nu știu unde sunt și nu știu nici unde trebuie să ajung, drumul spre performanță nu există.
După o săptămână știam cu toții ce nivel avem și unde vrem să ajungem. Când credeam că ne apucăm de lucru, apare a treia surpriză. ”De ce nu ești la nivelul pe care ți-l dorești? Ce își lipsește?” Din nou pauză. Din nou răspunsuri evazive. I-am rugat atunci pe tineri să își afle profilele de la meditatori. Dacă au ocazia să se confrunte și cu profesorii din școală. A mai trecut o săptămână și aveam pe masă listele individuale cu ceea ce îi ținea pe loc din visul de a ajunge la liceul dorit. Cu ceea ce era critic la mate și română.
De atunci am intrat în linie dreaptă
Plan pe ore până în examen. Managementul distragerilor (telefon, prieteni, calculator, Netflix etc.). Tehnici de ”No Mistake” Management. Gândirea critică utilizată în analiza sintactică și morfologică. Ancore mentale pentru formulele matematice. Motivație. Zoom-uri (grupuri) de lucru pe probleme. Susținere. Vibe pozitiv. Tehnici de concentrare. Managementul timpului în examen. Atitudinea ”Nimeni nu rămâne în urmă”. Analiza progresului. Analiza emoțională. Au intrat în examen 19 și au ieșit 17 intrați la liceele pe care și le-au propus, 2 au mers pe ”second choice”.
Pentru noi a fost un succes. Îmi amintesc că stăteam pe net să vedem listele cu rezultatele și ne bucuram ca niște copii de succesul unor tineri adolescenți extraordinari. Am reluat procesul și în 2018 și în 2019. Anul trecut, din 300 de copii înscriși în Success Academy, 28 au intrat în programul de pregătire psihologică pentru examen.
Ce am învățat din experiență:
- Profesorii meditatori sunt mai mult tehnicieni și prea puțin coach-i pentru performanță.
- Niciun examen nu este prea greu dacă știi să-l abordezi.
- Deși depun un efort uriaș pentru a ajunge la liceul dorit, tinerii nu au imaginea nivelului lor și nici nu își imaginează ce au de făcut.
- Starea latentă înainte de examen este una predominant negativă, încărcată de incertitudine și frică.
- Nu au instrumentele necesare pentru a obține performanță.
- Pregătirea psihologică pentru examen face diferența între primul și al doilea liceu din lista.
- Examenul de capacitate este cel mai important examen din viață. În funcție de rezultat vei fi ”aruncat” într-un liceu care te va amprenta în anii cei mai importanți ai formării tale ca om. Într-un fel va arăta dezvoltarea potențialului tău dacă vei sta într-un liceu foarte slab și altfel îți vei afirma personalitatea într-unul de top. Din perspectiva aceasta, examenul de bac sau cel de facultate sunt simple poezii.
- Atitudinea cu care te duci în examen îți dă puterea de a reuși.
- Învațarea în grup, fără distrageri, este foarte eficientă.
- Când ai un grup cu care te pregătești să dai examenul simți că nu râmâi în urmă.
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Te invităm pe www.SuccessAcademy.ro pentru a găsi detalii despre programele noastre de dezvoltare personală și leadership create special pentru copii și adolescenți.
Formăm noi grupe Success Academy. Te poți înscrie acum la un DEMO gratuit împreună cu copilul tău. Vino să vezi cum lucrăm și cum transformăm ”imposibilul” în posibil.
Pentru că facem ce școala nu face. Pentru a fi in contact permanent cu noi și articolele noastre, dă un like paginii Success Academy de pe Facebook.
Comentarii recente