Ce mai face un adolescent în vacanță? A venit vacanța, școala s-a dus, afară e o vreme superbă, entuziasmul e la maximum. Urmează săptămâni întregi de timp liber care ar trebui fructificat la maximum. Vacanța de vară e un moment fantastic pentru ca adolescenți să participe în tot felul de experiențe.
Dar, ne-am gândit la cum se va desfășura vacanța? Am făcut un planning sau totul va avea loc la voia întâmplării? Ce ar trebui să învețe și să exerseze tinerii în vacanță?
Cei mai mulți părinți nu au un plan cu privire la activități. Oferte multe, care mai de care mai atractive prin prisma locurilor de vizitat, prin prisma tematicilor și a activităților propuse. Dar, mai puțin din prisma a ceea ce ar fi de dorit să își dezvolte copilul meu. Și atunci apare întrebarea: vreau o vacanță ”fun” sau vreau o vacanță din care copilul meu să și învețe ceva?
Plan de vacanță
Știu, sunt părinți care spun că tinerii nu trebuie să mai facă ceva organizat. Că au avut mult de învățat pe perioada școlii, pe baza unui program greu. Și că e momentul să se relaxeze. Sunt de acord, doar că învățarea se întâmplă în mai multe forme și toate activitățile pe care le fac în vacanță pot fi o sursă importantă de învățare a acelor lucruri pe care le-ar putea învăța mai greu în timpul anului. Și atunci, de ce nu o vacanță ”fun” din care să și învețe ceva?
Vacanța este mare și, de aceea, ne-am gândit că un plan simplu de activități nu ar strica niciunui adolescent. Ca părinte, mă gândesc la ce ar avea de câștigat copilul meu de pe urma acestei perioade generoase de timp. Mai mult, trebuie să ne gândim la un plan de activități pentru a le da ceva de făcut. Este coșmarul părinților să-și știe copiii singuri acasă fără nimic de făcut :).
Primul pas ar fi să ne dăm seama care ar fi nevoile copiilor noștri.
Am cercetat ce și-ar dori și răspunsurile au fost …
Nou . Copiii vor ca, pe perioada vacanței, să facă ceva nou. E plictisitor să faci în fiecare zi același lucru. În plus, nevoia lor de afirmare în fața colegilor sau a prietenilor îi împinge spre activități cât mai ieșite din comun. Vor să aibă ce povesti când se întorc din vacanță.
” Fun” . Distracție. Gata. Un an în care s-au trezit în fiecare zi dimineața să meargă la școală, în care a trebuit să învețe oblogatoriu chiar și teme care nu le-au făcut nicio plăcere. Nu e nimic ”fun” în a respecta un program de multe ori extrem. Nu e nimic ”fun” în a învăța la istorie sau geografie sau mate sau… Acum vor ceva cu adevărat ”fun” care să îi scoată din starea de confort și care să îi captiveze.
Independență . Vacanța de vară este momentul în care pot simți dulcele gust al independenței. Scopul nostru, ca părinți, este să le dezvoltăm independența. Este ceea ce vor și ei. Mai puține reguli și un program pe care să și-l facă ei.
4.Responsabilitate . Nu există copii care să nu-și asume responsabilitatea. E o nevoie masivă a lor. În timpul anului există o mulțime de activități impuse, pe care ei nu le acceptă ca fiind ale lor. Și dacă nu le acceptă, nici nu își vor asuma responsabilitatea pe ele, spre disperarea părinților. Acest lucru nu înseamnă că nu sunt responsabili. Acum este momentul să-și asume responsabilitatea pe activitățile pe care chiar ei și le aleg.
5.Viața de adult. Știu, nu se gândesc la partea grea a vieții de adult. Se gândesc strict la a face doar ceea ce vor, la a-și lua propriile decizii și de a vedea dacă se pot descurca singuri.
Relaxare . E normal ca după un an greu să vrea să se relaxeze.
Prieteni . S-au obișnuit deja că în vacanțe își pot face prieteni noi.
Următorul pas este să descoperi ce i-ar plăcea să facă …
Următorul pas este să descoperi ce i-ar plăcea să facă. Lasă-l să povestească. Faceți o listă. Apoi, căutați să umpleți fiecare săptămână cu ceva ”fun”, dar din care să și învețe. Săptămânal, sau din timp în timp, faceți ”ședințe de analiză”: Ce a fost bine? Ce nu a mers așa cum și-ar fi dorit Ce altceva și-ar fi dorit să facă (urmează o listă nouă la anul)? Ce a învățat din experiența respectivă? Ce a învățat despre sine? Ce a învățat despre ceilalți? Despre viață? Despre lume? Cu ce gânduri a finalizat o experiență? Cu ce emoții? Cum va aplica în viața reală ceea ce a învățat? Dacă experiențele sunt cu adevărat provocatoare, îi va face plăcere să povestească cu tine. Îi vor plăcea ”ședințele” și ideile ce se vor desprinde din acestea.
Exemple de activități din care poate să învețe ceva valoros
Participarea la o tabără tematică. Există organizatori de tabere, precum partenerii noștri Qdays care propun copiilor un amestec de distracție cu dezvoltarea conversației într-o limbă străină. Dar există tabere de muzică, pictură, creație vestimentară, cercetași etc.
Participă la un curs de prim ajutor. E foarte bun pentru responsabilizare, pentru înțelegerea pericolului.
Proiect antreprenorial. Scopul? Să câștige niște bani în plus. Tinerii au o sumedenie de idei. Să vândă în piață, să tundă iarba, să vândă brioșe și limonadă, să spele mașini, babysitting, creare de obiecte decorative sau accesorii de purtat, să cumpere produse și să le revândă pe Internet. Orice. Dezvoltarea inițiativei și a spiritului antreprenorial sunt activități importante.
Vizite de lucru la serviciul prietenilor sau al cunoscuților. Încurajează-ți copilul să meargă să vadă cum arată o zi de lucru la serviciu. Să învețe ceva despre o profesie.
O noapte sub cerul liber. Fie că plecați undeva, fie că o faceți în propria curte, o noapte dormită sub stele este ceva nou. Alege o noapte fără ploi, găsește o pătură și un sac de dormit și totul e ca și făcut.
Participarea la un curs de vară.
Bucătărie – să învețe să gătească 5 preparate noi. Sau să pregătească 3 meniuri noi (antreu, fel principal si desert) din ingrediente atipice.
Proiect de redecorare a camerei personale – tinerii iubesc să fi implicați în activități care să le stimuleze creativitatea și inițiativa. Redecorarea unei camere, rearanjarea mobilei, crearea de obiecte decorative etc. poate fi o activitate pentru o săptămână plină.
Plus …
Planificați în detaliu o călătorie în jurul lumii. De la locurile prin care să treceți, la mijloace de transport, taxe. Ce ar trebui vizitat pe unde trecem în călătoria noastră imaginară? Care este bugetul total de care avem nevoie? În câte zile este posibil? Planificare unei călătorii este cel puțin la fel de incitantă ca și călătoria în sine. În plus, va afla foarte multe lucruri despre locurile prin care ar trebui să treceți.
Arborele genealogic și istoria familiei – vizitele la bunici pot fi extrem de plictisitoare fără un scop în sine. Încurajează-l să meargă la rudele mai în vârstă să afle relațiile de rudenie și să alcătuiască arborele familiei. O misiune ar fi să afle de la oamenii în vârstă cum era când erau ei adolescenți, cât de stricți erau părinții pe vremea aceea, cum arăta o zi de vacanță, cum arăta viața de familie, ce făceau cu prietenii etc.
Să se implice ca voluntar pentru o cauză nobilă.
Să compună o melodie. Există foarte multe soft-uri gratuite care ajută creația. Înregistrați și lasă-l să posteze ”hit”-ul pe social media.
Să scrie o carte. Descoperiți împreună cum se scrie o carte (există sute de site-uri care prezintă tehnica de scriere) și lasă-l să scrie orice îi vine în minte. Eventual poți edita cartea. Lasă-l să-i facă o copertă frumoasă. Sunt doar câteva exemple care pot fi completate de ideile lor sau ale voastre. Mult succes!
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Te invităm pe www.SuccessAcademy.ro pentru a găsi detalii despre programele noastre de dezvoltare personală și leadership create special pentru copii și adolescenți.
Formăm noi grupe Success Academy. Te poți înscrie acum la un DEMO gratuit împreună cu copilul tău. Vino să vezi cum lucrăm și cum transformăm ”imposibilul” în posibil.
Pentru că facem ce școala nu face. Pentru a fi in contact permanent cu noi și articolele noastre, dă un like paginii Success Academy de pe Facebook
Comentarii recente