Au aceeași inteligență. Au același potențial. În fond, am crede că au aceleași șanse de reușită. În realitate nu este chiar așa. Ce anume îi diferențiază și care sunt șansele lor comparative de a avea succes în viață? Adolescenți cu și fără mentalitate de învingător? Diferențele se accentuează pe măsură ce timpul trece și adolescenții se trezesc deja tineri adulți, puși în situația de a-și gestiona viața în mod independent.
Citeam la un moment dat un raport al Băncii Mondiale legat de efectele investiției a miliarde de dolari cu scopul eradicării sărăciei în Africa. Concluzia studiului m-a revoltat la acea vreme. Spuneau ei... ”poverty is a state of mind” (”sărăcia este o stare a minții”). Astăzi, după aproape 20 de ani petrecuți în educație, am o înțelegere profundă a acestui adevăr. Astăzi, știu că mentalitatea unui om este direct proporțională cu succesul său în viață. Dar mai știu și că … succesul este o știință care se învață înainte de terminarea școlii.
Despre Petruța
Pe Petruța am întâlnit-o la un client în timp ce discutam despre un program de training. Fiind cu cele mai bune rezultate, normal, am vrut să vorbesc cu ea. A intrat cu capul sus în birou. I-am spus care e scopul meu și s-a relaxat. Am întrebat-o ce face concret când un client o anunță că vrea să rezilieze un contract.
Privindu-mă grav în ochi la cei 20 de ani ai săi, îmi răspunde: ”Mie nu-mi pleacă clienții.”. Sec. Simplu. Prea simplu. Și un zâmbet. Crezând că nu a înțeles, am reformulat întrebarea. Uimire. Același răspuns. Am mai avut o încercare, la fel de eșuată. Petruța chiar asta făcea. Nu pierdea clienți. Ăsta era job-ul ei pe care îl făcea cu excelență. Era aur pur pentru firma respectivă. Mi-am dat seama imediat că mintea ei nu concepea ca un client să plece. Fără să știe să-mi spună ce face mai exact cu clienții, am înțeles că are ceva în ea ce depășește cu mult media și capacitatea multora de înțelegere.
Mentalitate de învingător
Ce avea Petruța se numește mentalitate de învingător. Am avut ocazia să cunosc multe persoane cu mentalitate de învingător. În sistemul lor de gândire, ei nu eșuează niciodată. Ei nu concep să nu realizeze ceea ce și-au propus. Ei performează la un nivel de invidiat. Ei sunt ”altfel”. Ce mi-am propus să dezvolt în rândurile de mai jos este foarte simplu. O comparație între mentalitatea celor puțini și excelenți și mentalitatea de masă.
Vă voi împărtăși câteva idei. Chiar dacă unii vor spune că nu e chiar așa, evidențiind excepțiile sau alte scuze pentru propria lor non-performanță (una dintre metehnele românești este să găsești o explicație ușoară și confortabilă pentru lucrurile pe care nu le poți face), scopul articolului nu este unul despre excepții, ci despre a conștientiza cât de diferit gândesc adolescenții și de a găsi o cale de a-i ajuta să aibă succes.
Două școli …
Există 2 școli care formează un tânăr să devină un om de succes. Prima este școala academică, cea care-l ghidează pe drumul profesional. A doua școală este cea care îl definește ca om. Este cea care nu prea există în prezent. Este cea rămasă doar în mâinile părinților. Este cea care îl învață cum să se comporte în viață, cum să reacționeze la ceea ce se întâmplă în jurul lui. Este cea care-i dă încrederea de sine și care-i definește caracterul. Cele două școli sunt necesare oricărui tânăr. Fiecare îl pregătește în modul ei și nu se pot amesteca.
Spre exemplu, nimeni, niciodată, nu a reușit să-și dezvolte încrederea de sine citind sau studiind materiale despre creșterea încrederii de sine. Această parte a personalității este dezvoltată de cea de-a doua școală prin experiențe multe, sprijin, feedback și… iar experiențe.
Familia are rolul covârșitor în formarea mentalității copiilor. În unele familii copiii sunt educați să îndure, să fie cumpătați, de bun simț, să renunțe la dorințe, să ”se întindă cât le e plapuma”, să fie modești, să nu ceară mai mult. La polul opus există copii cărora li se oferă ”tot binele din lume”. Orice. Haine, vacanțe, bani de buzunar, mașini scumpe, orice. Realitatea este că nici acești copii nu își dezvoltă mentalitatea potrivită. Din contră. Asteaptă să li se întâmple lucruri bune.
Mentalități diferite înseamnă vieți diferite
Copilul cu o mentalitate de învingător nu este educat să se abțină. Este educat să-și facă singur rost, să obțină ceea ce vrea. Este învățat să găsească diverse căi spre a-și împlini dorințele. Să iasă în față, să fie primul, să ceară cu curaj. Toate acestea își vor spune cuvântul în viitorul copilului. Mentalități diferite înseamnă vieți diferite.
Ca părinte, pot alege ce să-i dau copilului meu și sunt direct responsabil de o parte a mentalității copilului meu. Din păcate, timpul alocat de familie copiilor, în condițiile profesionale actuale, este extrem de limitat.
Timpul de calitate
Au apărut câteva voci care, pentru a reduce sentimentul de vinovăție al părinților în această privință, au inventat conceptul de ”timp de calitate”. Dacă nu poți să-i oferi timpul de care are nevoie, oferă-i măcar un timp de calitate, chiar dacă asta înseamnă 10 minute pe zi. Este un fel de pansament inutil la o plagă mult prea gravă. Copilul nu are nevoie de 10 minute de ”timp de calitate”. Copilul are nevoie de sute de ore pe care să le petreacă împreună cu părinții pentru a ”deprinde” principiile celei de-a doua școli. Are nevoie de noi ca mentori, ca transmițători de valori puternice.
În lipsa noastră, pentru că nu are cum să rămână vid acest spațiu, tinerii petrec sutele de ore și își găsesc mentorii printre prietenii mai mari pe care ajung să-i respecte pentru valori dubioase. Ăsta e momentul în care te îndepărtezi ușor și sigur de copilul tău. Și nu ”prietenii” sunt de vină pentru asta.
Noi suntem, prin alegerile pe care le facem în fiecare zi. De aceea unii dintre ei ajung să lupte împotriva părinților. Dau totul pentru a fi pe placul noilor mentori. ”Spune-mi lângă cine stai ca să îți spun cine ești”. Grupul de prieteni își pune amprenta puternic pe mentalitatea membrilor săi. Adolescenții se organizează în funcție de valorile pe care le împărtășesc.
Grupuri “cuminți” și grupuri “dinamice”
Există grupuri ”cuminți”, în care tinerii sunt în siguranță, grupuri care nu pun accentul pe a face lucruri, ci pe a ști lucruri. Ei sunt cei care învață unii de la ceilalți că este foarte important să filosofezi. Că este important să știi. Ei se laudă cu știința lor, dar nu-și asumă riscuri și experiențe altfel decât cele intelectuale. Nouă, ca părinți, ne plac aceste grupuri, fără să ne gândim la consecințele negative din viitorul tânărului nostru.
Apoi, există grupurile “dinamice“. Tineri de acțiune, cu inițiativă. Un astfel de grup de prieteni nu-i agreează pe ceilalți. Pentru că nu seamănă cu ceilalți. Un grup dinamic, dacă are un scop și o orientare bună este ceea ce le trebuie tinerilor. Un astfel de grup le oferă experiențele și trăirile de care au nevoie. Un astfel de grup devine o parte din cea de-a doua școală. Bineînțeles că există riscul unui grup dinamic cu o orientare negativă, tineri dispuși la excese, la epatare și comportamente antisociale de grup. De aceea este important ghidajul părinților.
Tinerii expuși la cea de-a doua școală au modele adecvate în viață, oameni de succes, reali, din zilele noastre. Tinerii din marea masă își găsesc modelele în fotbaliști (li se pare că fac ușor banii), în prezentatori TV (nevoia de popularitate) sau în persoane îmbăgățite peste noapte (credința în noroc).
Care sunt diferențele?
Primii învață de mici cum să aibă succes și știu că trebuie să depună un efort pentru asta, având sprijinul părinților. Ceilalți își dezvoltă propriile credințe, de cele mai multe ori eronate, că vor putea fi la un moment dat norocoși, populari și independenți financiari, dar fără să aibă vrea bază pentru acestea. Tinerii cu mentalitate de succes au și alte comportamente diferite de ale celorlalți.
Primele diferențe …
1. Finanțele personale Au o altfel de mentalitate financiară. Știu ce înseamnă să investești, știu ce înseamnă să riști. Știu de câți bani au nevoie și pentru ce. Își cunosc bine situația financiară și au întotdeauna un plan concret pentru a o îmbunătăți. Tinerii de succes economisesc. Cunosc regula 80/20 – 20% din orice câștig sunt investiți. 80% sunt pentru cheltuit.
2. Credința în noroc Ei niciodată nu cred în noroc. De aceea, nu vor juca niciodată jocuri de noroc, nu vor paria niciodată. Ei știu că norocul este pentru ”looseri”. Pentru ei, ”speranța că…” nu este o strategie de viață. Au obiective în viață și știu mereu înspre ce se îndreaptă.
3. Sănătatea Tinerii cu mentalitate de succes au grijă de sănătatea lor. De la simpla utilizare a aței dentare, până la analize anuale și consulturi medicale făcute cu regularitate. Pentru că ei înțeleg ce înseamnă o ”abatere” de la scopul lor.
4. Utilizarea Internetului Tinerii cu o mentalitate de succes alocă mai puțin de 1 oră pe zi pentru a se recrea pe Internet. Pentru ei Internetul este un mod de a învăța sau de a găsi soluții la problemele ce-i frământă. Ceilalți stau cu orele pe Internet, de cele mai multe ori pierzând ore importante pentru dezvoltarea lor, cum ar fi cele de somn.
5. Timpii ”morți” Tinerii cu o mentalitate de succes utilizează la maximum timpii ”morți”. Ei citesc sau ascultă audiobook-uri în drum spre școală. La ei vei găsi 3-4 cărți pe care le citesc în paralel. Au o carte la toaletă, au una pe noptieră în camera lor. Au o carte pentru deplasări. Ceilalți te întreabă ce este aia o carte.
Și următoarele …
6. TV nu există. Ideea de recreere la TV nu există. Televizorul este pentru cei care au timp de pierdut. Tinerii cu mentalitatea de masă sunt absorbiți de reality show-uri. Ei acceptă, fără să își dea seama, ca cineva să le facă ”programul de privit”.
7. Relațiile sociale Tinerii cu mentalitate de învingători aloca mai mult de 5 ore pe lună pentru networking în timp ce doar 16% dintre ceilalți au acest obicei.
8. Asumarea propriei vieți Tinerii cu atitudine de succes se simt responsabili pentru viața lor. Ceilalți cred că sunt victime și nu sunt responsabili de viața pe care o trăiesc.
9. Feedback-ul Copiii au nevoie de stimulare pozitivă pentru a se dezvolta armonios. La noi, de mici, copiii sunt învățați începând cu feedback-urile primite de la părinți că nu sunt destul de buni, că nu au făcut destul de bine…, că nu e bine… că nu au voie etc. Mult mai rar sunt felicitați, încurajați. Școala și ea oferă aceleași feedback-uri. Tinerii cu mentalitate de învingător au fost și sunt încurajați în tot ceea ce fac. Ei acceptă și critica pentru a-și îmbunătăți calitățile personale.
10. Credințele legate de bani Tinerii din marea masă consideră că banii sunt murdari. Sau că sunt ”ochiul diavolului”. Ei cred că banii nu aduc fericirea. Niciuna dintre aceste credințe nu a fost dovedită științific. Tinerii de succes nu pun preț pe aceste lucruri.
11. Credințe distructive Tinerii fără mentalitate de învingător au credința că trebuie să furi ca să ai. E o judecată eronată bazată pe modelele mediatizate. Sau, există credința că doar cei cu relații reușesc. Putem face o listă enormă de credințe care nu-i ajută cu nimic pe copii în devenirea lor. Dimpotrivă.
Cum lucrăm în programul Success Academy?
A doua școală este o necesitate pentru toți tinerii adolescenți. Success Academy este în prezent a doua școală pentru cei peste 100 de tineri cu care lucrăm. Este un sprijin real pentru părinți prin mesajele pe care le transmitem și prin experiențele pe care le propunem tinerilor. Este a doua școală pentru adolescenții care vor să lucreze cu ei pentru a obține o versiune mai bună a lor din punct de vedere mental, emoțional, fizic și social.
Cum? Prin participarea la experiențe practice, observăm punctele forte ale fiecărui participant și întărim constant aceste comportamente. Observăm și punctele slabe pe care le lucrăm în sala de training sau individualizat atunci când situația o cere. Prin exemple și studii de caz descoperim ce ne este de ajutor și ce este balast în gândirea pe care o avem. Scopul final este crearea unui alt tip de mentalitate, diferit de cel al majorității tinerilor.
Gândirea în limba engleză și fluența în engleză
Pentru ca demersul nostru să fie complet, am pus accentul, în plus, pe gândirea în limba engleză și fluența în engleză. Success Academy nu este un program pentru toată lumea. Este doar pentru cei care reușesc să vadă în viitor și care vor cu adevărat să se pregătească pentru succesul de mâine.
Toți trainerii din program însoțesc strâns participanții pentru a face ca acest lucru să se întâmple. Success Academy nu este pentru cei care caută mereu câte o scuză personală pentru succesul altora. Când ai o scuză bună, nimic nu te împinge să crești, să te dezvolți. Efectul scuzelor este paralizant. Când spui că trebuie să ai noroc ca să reușești, vei sta în așteptarea norocului. Paralizant. Și, trebuie să recunoaștem, este prea mult ”stat” și ”așteptare” în mentalitatea românească. Și prea puțină planificare și acțiune. E prea multă resemnare si fatalitate și prea puține rezultate asumate.
Putem schimba ceva?
În Academie, tinerii cu care lucrăm învață mentalitatea de învingător, învață să vadă dincolo de credințele specifice mediului din care provin și prin experiențe multiple încep să creadă mai mult în ei și în ceea ce pot face. Și nu este puțin lucru. România suferă de un sistem de educație constructiv, bazat pe fixarea de obiective și acțiune. Îi sprijinim pe tinerii noștri să aibă succes cu ceea ce au ei mai bun. Pentru că există un loc pentru fiecare. În Academie copiii învață să gândească și să ajungă să considere inteligența singurul diferențiator valabil. Pentru că, dacă vrei cu adevărat, poți. Restul sunt doar scuze pentru mințile odihnite.
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Te invităm pe www.SuccessAcademy.ro pentru a găsi detalii despre programele noastre de dezvoltare personală și leadership create special pentru copii și adolescenți.
Formăm noi grupe Success Academy. Te poți înscrie acum la un DEMO gratuit împreună cu copilul tău. Vino să vezi cum lucrăm și cum transformăm ”imposibilul” în posibil.
Pentru că facem ce școala nu face. Pentru a fi in contact permanent cu noi și articolele noastre, dă un like paginii Success Academy de pe Facebook
Comentarii recente