CURSURI: Sâmbătă - Duminică

Marți - Vineri 9.00 - 18.00

Contact: 0744-759-070

 

Facem școală pentru că trebuie să facem școală. Fără scop final

Un interviu cu Ovidiu Atanasiu, fondatorul Succes Academy, ce are experiență în zona educațională și care ne explică ce caută angajatorii la tinerii aflați în căutarea unui loc de muncă.

Tot mai mulți tineri se plâng că își găsescu greu un loc de muncă, iar părinții se simt obosiți după ce ani de zile și-au susținut copiii într-un sistem de Educație care nu îi pregătește pentru cererile de pe piața muncii. Mulți dintre părinți au luptat singuri pentru ca tinerii să poată lua din altă parte experiența, abilitățile, cunoștințele de care ar avea nevoie pentru a se descurca cu brio la primul job, pentru a ști să aleagă ce este bine pentru ei din joburile de pe piața muncii, pentru a ști cum să facă față cererii și ofertei care sunt prezente peste tot în viață. Au scos bani din buzunar pentru meditații, au scos bani din buzunar pentru cursuri de dezvoltare personală sau chiar pentru unele care îi ajută să își definească și să își crească pasiunile. Toate pentru un viitor mai bun, ca o completare la ceea ce un sistem învechit nu poate da generației de astăzi.

Când am întrebat ce înseamnă să fie pregătiți, răspunsurile nu au avut nicio legătură cu ceea ce studiază copiii și adolescenții noștri în școală. Angajatorii vor oameni care să știe să comunice eficient, care să aibă inițiativă, care să își asume responsabilitatea, care să știe să ia decizii, să poată să facă o analiză, să știe să rezolve o problemă, să poată susține o prezentare, să poată conversa în limba engleză, să știe să argumenteze. Așadar există o prăpastie uriașă între școală și nevoile de pe piață.

Școala tradițională și potențialul elevilor

Simțim cu toții efectele învățământului tradițional asupra cererilor de pe piața muncii, însă nu există date exacte despre acestea. Totuși, datele Indexului Capitalului Uman lansat luna trecută de Banca Mondială arată că un copil care se naște astăzi în România va avea o productivitate de doar 58% când va ajunge să ocupe un job, adică în jurul vârstei de 18 ani. Aceasta pentru că mulți abandonează școala, mulți sunt analfabeți funcționali, mulți nu înmagazinează cunoștine, iar cei ce rămân să își termine cursurile, poate chiar cu brio, nu sunt nici ei pregătiți să răspundă cerințelor practice ale unui job.

Cum ar putea să fie schimbată școala clasică pentru a-i pregăti pe elevi pentru cererile de pe piața muncii? Știm că părinții încercă să completeze ceea ce școala nu oferă, de la cursuri în plus pentru copiii lor, la ore de meditații. Fiecare încearcă propria variantă pentru succesul de mâine al copilului său.

Dar de ce este nevoie pentru ca un tânăr să aibă succes pe piața muncii?

Pe lângă această piedică, tinerii ajung repde să se confrunte cu încă o problemă. Mai mult de jumătate dintre angajați nu fac jobul pe care și l-ar dori. Toate acestea sunt cauza directă a lipsei unor servicii reale de orientare profesională.

Tinerii sunt obligați să ia o decizie fără să aibă habar ce înseamnă ceea ce vor să profeseze. Îi văd ca pe niște orbi puși în fața unor intersecții de drumuri cărora li se cere să-și aleagă drumul pe care să își continue călătoria. Facem școală pentru că trebuie să facem școală. Fără scop final. Nimeni nu măsoară eficiența sistemului. O evaluare a sistemului ar impune măsuri corective, dar cine își dorește acest lucru? Autoritățile investesc minim în aceste două sectoare – educație și sănătate. Alocările bugetare sunt subdimensionate și nu avem cum să obținem performanță în acest mod. E ca și cum ar trebui să o antrenăm astăzi pe viitoarea campioană mondială Simona Helep, dar nu avem un teren unde să se antreneze și, în loc de rachetă, improvizăm ceva din niște lemne aruncate prin curte. Aici, Simona Halep este orice tânăr în care vezi, astăzi, un potențial uriaș.

Ceea ce nu face școala încearcă să completeze părinții

Avem o listă cu tarele sistemul de Educație, cu toții le știm, numai că nimeni nu trece la fapte, nu schimbă ceva. Prinși între un sistem învechit și o piață a muncii care se află într-o continuă schimbare, părinții încearcă să își aducă aportul, încearcă să completeze ceea ce se face la ore, fiecare după posibilități. Astfel, ajungem să avem un decalaj consistent între ceea ce se întâmplă la oraș și ceea ce se întâmplă în zonele defavorizate. Dacă, pentru elevii cu familii cu potential financiar există șansa de a merge mai departe într-un alt sistem de învățământ, în afară, acolo unde educația este centrată pe nevoile fiecărui individ în parte, cei care nu au resurse ajung să își piardă potențialul.

Ovidiu Atanasiu susține că există deficiență de personal în categoria profesiilor cu studii medii sau tehnice. Vorbim aici despre cererea mare de pe piața muncii și despre tinerii care ar putea să se orienteze către aceste joburi, dar pentru că nu au resurse financiare nu ajung nici măcar să ocupe astfel de joburi.

E un cerc vicios. Pregătirea tinerilor e ruptă de realitatea vieții profesionale. Angajatorii nu găsesc oamenii pregătiți cu care să facă treabă și fac rabat la selecția oamenilor. Productivitatea scade. Implicit și profiturile. La buget intră mai puțini bani.

În acest context, este nevoie mai mult ca oricând de o strategie pe educație care să țină cont de cererile de pe piața muncii. Sunt state care și-au regândit sistemul de educație, unul dintre acestea este Irlanda. Acolo ciclul secundar este de 5-6 ani și ține până la 17-18 ani, școlile le dau posibilitatea elevilor ca timp de un an să nu meargă la ore, ci să urmăreacă cu interes ceea ce îi interesează de fapt, de la arte, societate sau business. Iar profesorii sunt orietanți către elev și încearcă să le ofere ajutor diferențiat în funcție de nivel și necesități.

Tarele sistemului de Educație

Lucrând de 20 de ani în educația de business și de 6 ani în procesul de învățare și de orientare a tinerilor, Ovidiu Atanasiu a făcut o listă cu ceea ce trebuie schimbat în sistemul de Educație, pentru a da rezultatele pe care le dorim cu toții, tineri pregătiți pentru ziua de mâine, tineri care să se poată reorienta ușor profesional și care să aibă abilitățile necesare pentru a-și atinge potențialul.

  • Am putea spune că schimbarea trebuie să înceapă cu profesorul, cu modul în care trebuie să își țină orele acum și nu pe baza planificărilor, care nu înseamnă decât multă materie, fără a avea libertatea de a se ocupa de copii. Astfel, copiii ajung să fie văzuți mai mult ca un obiect și nu să fie în centrul atenției sistemului, deci al profesorului.

  • O altă problemă o reprezintă modul în care ar trebui să se învețe. Tinerii au resursele la îndemână, orice informație o pot găsi oricând, pentru că s-au diversificat canalele de informare. Nu mai este important să știi formule, însă, la noi, școala continuă să pună accent pe memorare și nu pe gândire. Un exemplu dat de fondatorul Success Academy a fost acela în care la un examen de matematică din Marea Britanie, tinerii aveau formulele în față, era important să găsească soluțiile. La noi în țară, tinerii ar fi depunctați, dacă nu ar ști formulele sau dacă ar veni cu un alt mod de rezolvare.

De ce s-a ajuns aici? Poate pentru că este mai ușor ca profesor să faci o evaluare standardizată decât să evaluezi gândirea unui tânăr. Este vorba despre un timp suplimentar alocat evaluării modului în care tânărul s-a gândit la noua metodă. Sandardizarea ajunge să pună bețe în roate tinerilor, ajunge chiar să îi afecteze pe cei care au potential, pentru că nu se înscriu în limitele sistemului.

++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Articol preluat din Revista CARIERE, redactat de Anca Samiolă în colaborare cu Ovidiu Atanasiu, co-fondator Success Academy. Pentru vizualizarea întregului articol în formatul revistei – citește aici.

+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Formăm noi grupe Success Academy ce vor porni din această toamnă. Te poți înscrie acum la un DEMO gratuit împreună cu copilul tău. Vino să vezi cum lucrăm și cum transformăm ”imposibilul” în posibil.

Pentru că facem ce școala nu face. Pentru a fi in contact permanent cu noi și articolele noastre, dă un like paginii Success Academy de pe Facebook.prezentare companie scoala leadership antreprenoriat dezvoltare personala adolescenti

Comments are closed.
Program

  • Luni9.00 - 18.00
  • Marți9.00 - 18.00
  • Miercuri9.00 - 18.00
  • Joi9.00 - 18.00
  • Vineri9.00 - 18.00
  • Sămbătă9.00 - 18.00
  • Duminică9.00 - 18.00
Traineri

Ovidiu Atanasiu

Consultant Learning Design

Amada Bălțățeanu

Consultant Leadership Training

Mirela Ursu

Consultant English Training